Een ontwerp waarin het werk van Nina Mae Fowler volledig tot zijn recht komt – gemaakt ter ere van haar samenwerking met Hotel Beaumont
Opdrachtgever
Kalkman Gallery
Deliverables
Ontwerp Boek en kaft
Prijslijst prints
Social-media post
Nina Mae Fowler is een Londense kunstenares, bekend om haar portretten in houtskool en potlood. In Maastricht wordt ze vertegenwoordigd door Hubert Kalkman. Op zijn voorstel maakte ze voor Hotel Beaumont zestien portretten van slapende vrouwen, geïnspireerd op de jaren ’40 – perfect passend bij de sfeer van het hotel.
De opdracht
Na de creatie van Nina’s werken ontstond bij Hubert de wens om de samenwerking met Hotel Beaumont vast te leggen in een boek, niet alleen als documentatie, maar als verlengstuk van de ervaring. Voor hotelgasten biedt het boek extra betekenis, voor kunstverzamelaars inzicht in Nina’s werkwijze, en tegelijk kan het gebruikt worden als promotie voor de prints. Zo blijft het verhaal achter de portretten voortleven in print.
Het proces
Na een langere samenwerking, waarin ik regelmatig promotiematerialen ontwierp voor Hubert, vroeg hij mij om het boek te ontwerpen. We zijn samen om tafel gegaan, waar Hubert zijn ideeën en wensen deelde.
Mijn eerste ontwerp had een staand formaat, geïnspireerd op een boek dat Nina zelf eerder had uitgebracht. Maar na wat tests (hoeveel werken per pagina, hoe om te gaan met detailfoto’s op groot formaat) kwamen we er al snel achter dat een liggend formaat beter zou werken. Het paste simpelweg beter bij Nina’s werk. Je wil haar kunst van dichtbij bekijken. De grootte, de textuur van het houtskool, dat komt moeilijk over op papier. De uitdaging was dan ook om de werken goed tot hun recht te laten komen, zonder dat het ontwerp zelf teveel aandacht opeist. Met het liggende formaat kon ik meer witruimte gebruiken om het geheel rustig te houden. Door af en toe detailfoto’s anders te plaatsen of juist beelden over de hele breedte te laten lopen, probeerde ik het boek visueel interessant te houden.
Door de lijntjes kort te houden met Hubert bleven we gedurende het hele proces op één lijn. Dat zorgde voor vertrouwen in het nemen van beslissingen, waardoor we samen echt konden toewerken naar het best mogelijke boek.
Meer lezen...



Moment van de waarheid
De eerste proefdruk van Drukkerij Walters bevestigde dat de ontwerpkeuzes goed uitpakten. Na wat kleine aanpassingen in de fontgroottes kon het boek gedrukt worden. Ook ontwierp ik promotiemateriaal. Van social media posts tot uitnodigingen voor de signeersessie. Zo konden wij de lancering visueel krachtig neer te zetten.
Lancering
Bij de lancering van het boek was Kalkman officieel een uitgever. Er zijn 300 exemplaren gedrukt, te koop bij Kalkman en via notmyfaulteditions.com voor de Britse markt. Tijdens de signeersessie waren ook originals en prints te koop – sommige nog steeds verkrijgbaar. Hoewel ik veel met digitale media werk, is er niets zo mooi als een ontwerp fysiek in handen hebben. Dit project was dan ook extra bijzonder om aan te werken.