Een 'Branded House': Veilig en Betrouwbare Elektrotechnieken (VEBE) bel je wanneer de klus te zwaar wordt.
Opdrachtgever
VEBE -
In dienst van Zero Brands
Deliverables
Huisstijl
3 Websites
Team
Haris Puzic (Creative Lead)
Mirthe Stulens (Fotografie)
Jan Wright (Design)
Jason Westhovens (Design)
Mijn bijdrage
Typografie
Logo E-Installaties
Logo VEBE BV
3 Wordpress websites
Custom Icons
Animaties
VEBE is een technische specialist in laadoplossingen voor elektrisch vervoer, met focus op installatie en service bij laadpunten. Het bedrijf komt voort uit jarenlange ervaring als elektrotechnisch installateur en heeft meer dan 15.000 laadpunten geplaatst. Daarmee is VEBE een van de koplopers in Nederland.
De uitdaging
VEBE groeide van elektrotechniek naar laadoplossingen en mogelijk straks ook zonnepanelen. Die groei maakte de oude huisstijl verouderd: het straalde niet meer uit waar VEBE nu voor staat. Door de bedrijfstakken duidelijker te scheiden, wil VEBE hun specialisaties beter uitlichten. Dat helpt bij het aantrekken van klanten en personeel, en versterkt de uitstraling van een toekomstbestendig bedrijf met waarde, mocht er ooit de ambitie zijn om VEBE te verkopen.
Het proces
Bij het opsplitsen van het bedrijf was een nieuwe communicatiestrategie nodig. Tijdens een merkstrategiesessie – begeleid door Haris Puzic – werd duidelijk waarin VEBE zich onderscheidt: ‘VEBE bel je wanneer de klus te zwaar wordt.’ Ze hadden een naam opgebouwd als de veiligste en meest betrouwbare optie. De uitdaging werd om die positionering door te vertalen naar een passende visuele stijl.
Ik begon met het maken van drie stylescapes: één informelere, blauwe stijl die vertrouwen uitstraalt; één boldere en serieuzere stijl; en één die meer leunde op het duurzame, groene aspect. Uiteindelijk zijn we verder gegaan met de stevige, bold stijl, omdat die het beste aansloot op de merkstrategie.
We wisten dat we een symbool wilden creëren dat flexibel inzetbaar zou zijn voor verschillende submerken, maar tóch herkenbaar bleef als VEBE. Na veel schetsen ben ik terug naar de basis gegaan. Ik maakte een mindmap met alle woorden en associaties rondom VEBE, en vanuit daar ontstond het idee voor een schild (een symbool dat veiligheid, kracht en betrouwbaarheid uitstraalt). Per submerk kreeg het schild een eigen twist. Jan Wright heeft vervolgens het logo verder uitgewerkt voor de submerken Veilig Opladen en Solar Solutions.
Het nieuwe logo, gecombineerd met de gekozen stylescape, vormde de basis voor de rest van de huisstijl. Met een krachtige kapitalen-font en een onderstrepende kleurbalk konden we belangrijke boodschappen visueel laten opvallen. De diepe blauwe hoofdkleur straalt vertrouwen uit, terwijl elk submerk een eigen highlightkleur kreeg. Zo blijft alles visueel verbonden, maar toch duidelijk gescheiden.
Meer lezen...
3 Stylecape exploraties

Logo schetsen

Final

De uitrol
Na het presenteren van de nieuwe stijl volgde de visuele uitrol. We ontwikkelden drie websites: voor VEBE BV, E-installaties en VeiligOpladen. Ik ontwierp een set unieke iconen. Om zekerder te zijn van de kwaliteit volgde ik hiervoor een cursus via Domestika. Jason Westhoven heeft de busbedrukking gemaakt. Tot slot bezochten we VEBE voor een fotoshoot met Mirthe Stulens, waarmee het merk ook visueel tot leven kwam.
De uitkomst
VEBE’s nieuwe huisstijl sluit nu perfect aan bij hun opgebouwde naamsbekendheid: Krachtig, Betrouwbaar, Veilig. Dat werd bevestigd toen VeiligOpladen succesvol werd overgenomen door TSG-Charge, waar ze hun merk verder uitbouwen. Voor mij persoonlijk was dit project een leerzame ervaring. Onder begeleiding van Haris Puzic maakte ik voor het eerst kennis met merkstrategie – iets wat mijn passie voor branding alleen maar versterkte.